![]() |
Прогонването на Адам и Ева |
Дяволът представя Бога като господар, който ограничава свободата на човека. Той успява да измами жената с обещание, че ако вкусят от забраненото дърво те не само няма да умрат, но ще станат богове. Ева се възгордява, самовлюбва и възбужда у сесбе си чувственост. Така възникват трите корена на греховността а именно: гордост житейска, похот на очите и похот на плътта. Адам и Ева преминават през 2 низходящи фази на своето падение: недоверие към Бога и възгордяване. Оттогава първородният грях се предава на всички техни потомци и ние страдаме като тях.
Можем да кажем, че грехът се смята за
свободен, личен акт, породил се в избора между доброто и злото, но в посока към
злото чрез външно изкушение. Важно е да се отбележи, че Бог сътворява човека
със свободна воля, която предполага избора на човека между две или повече неща.
И именно неправилният избор на човека е предпоставка за греха.
Да
се запитаме в какво се състои греха на Адам и Ева? Той се състои не в това, че са пожелали да придобият знание, а
в това, че пожелават да го придобият самонадеяно, без помощта на Бога.
Самонадеяността е равна на горделивост, а горделивият се мисли за повече,
отколкото е. Ние обаче не трябва да се отчайваме, понеже грехът не е неизбежна
участ! Грехът е рожба на човека, но днес
той няма власт над нас, защото е победен от Христос и с помощта на Неговото
учение ние можем да превъзмогнем злото. За християните грехът не е страшен,
защото той трябва да бъде изповядан и Христос е обещал, че изповяданият грях се
опрощава и забравя.
Десетте Божии заповеди са закона предаден ни от Бога и, по който ние трябва да се водим.
Бог ни ги дава, за да ни спести хиляди заблуди и нещастия, да ни предпази от
опасностите, които ни преследват. В
такъв случай да определим поятието грях. Той е действие, което вършим срещу Бога и срещу Неговите закони, а
главното му измерение е непослушанието. Непослушанието води до своеволия, а
те много често се превръщат в катастрофа. Милиони хора пропиляват живота си в
пиянство, престъпления, подвластност на парите, егоизъм, завист, омраза и много
други. Светият Бог ни е създал „ по Свой образ и подобие“ , но ние, затънали в
своеволието си, придобиваме друг, отблъскващ образ. Разбира се повечето хора
лекомислено ще кажат, че греховният живот е интересен. Но точно затова Иисус
Христос е казал: „Влезте през тесните
врата;защото широки са вратата и просторен е пътят, който води към погибел, и
мнозина са, които минават през тях; защото тесни са вратата и стеснен е пътят,
който води в живота, и малцина ги намират “ ( Мат.7:13-14 ).
Грехът е ненаситност, болест. Той се повтаря. Това е път към душевна смърт. Грехът
обсебва хората така, че те забравят всичко извън него. Най - лошото е, че губят представа за нормалното. Пълноценният
живот се определя от човешката борба с греха. Тази борба е изключително трудна
и пълна с напрежение. Нужно е да се прояви твърд характер и да кажем „не“ на
изкушението. Победата над греха ни прави
вътрешно свободни, не сме роби на пороците и страстите си. Бог е скрит в Своите
заповеди и човек би Го намерил само ако започне да ги спазва. Грехът почти
винаги се дължи на себелюбието. Забравиш
ли обаче любовта към хората, забравяш и любовта към Бога. Тогава става
страшно, понеже отгоре няма да дойде зов , утеха и подкрепа. Животът ни без Бога ни прави податливи
на крайности, лоши страсти и пороци, а те убиват човечността, нежността и
състраданието. Без Божията защита ставаме жертва на дяволските сили, могат да ни се
случат непредвидени и необясними нещастия. Когато човек греши, той се
отдалечава от Своя Творец и Го напуска по своя воля. Душата на себелюбеца е дом на пустотата. Човек просто не си е
достатъчен сам, а му е нужно да вярва, че някъде има съвършенство, велико и
спокойно щастие. Себелюбците са хора, които робуват на своите лични амбиции и
страсти, не се интересуват от нуждите на другия, а точно отношението към
най-близките ни хора определя човешката ни доброта. Ние трябва да осигуряваме
на нашите близки радости и поне малки празници. Защото каква полза имат нашите
успехи в живота, ако близките ни страдат от нашето отношение към тях? Добре е
да помним, че всяко лично действие влияе на света като го прави по-добър или
по-лош. Нямаме право да прехвърляме своята вина на други хора или на Бога. Относно
греха св. ап. Павел казва: „Отплатата, що дава грехът, е смърт, а дарът Божий е
живот вечен в Христа Иисуса“ ( Рим.6:23) и добавя още: „Но Бог доказва любовта
Си към нас с това, че Христос умря за нас, още докато бяхме грешни“ ( Рим.5:8).
Седемте
смъртни гряха: гордост, сребролюбие, блудство, завист, чревоугодие, гняв,
леност (отчаяние).
Няма коментари:
Публикуване на коментар